Assalamualaikum....

jOM mai

Wednesday, September 22, 2010

haKIKAT SEbuah cINTA part 3

berdosakah aku menidakkan dirinya sebagai seorang suami? berdosakah aku menidakkan hak dan keperluannya sebagai seorang suami dan lelaki? apa dayaku..aku ingin menjadi isteri yang taat kepada seorang suami.isteri yang sentiasa menyenangkan hati suaminya....namun,aku tidak mampu untuk melaksanakan tanggungjawabku yang itu....
hampir setahun aku menjadi isterinya..selama itu juga,dia terpaksa bersabar dengan karenahku...aku tahu dia seorang lelaki yang amat sabar...tapi sampai bila dia akan bersabar dengan semua ini? mama,papa..abah dan ibu...semuanya bertanyakan soal zuriat...aku kelu dengan pertanyaan itu..tapi dia hanya tersenyum...memberi sericu satu alasan supaya aku tak dipersalahkan...terima kasih wahai suamiku..namun aku masih tak mampu melupakan bayangan silam...


hampir setahun mahligai ini terbina..jika dilihat dari luaran,memang indah..tapi jiwa yang menanggung seksa...hingga kini,aku masih belum dapat mengenali dirinya sepenuhnya..aku buntu...sampai bila segalanya akan berterusan begini...mengapa dia terlalu membenciku.....namun aku tidak pernah menyalahkan dirinya...aku yang tergila-gilakannya..aku yang mahu memilikinya..walau hanya zahirnya....
namun,aku juga ingin tahu apa yang selalu bermain dimindanya..masih belum wujudkan sekumit kasih buatku dalam hatinya....
sukar untuk aku mentafsirkan segalanya....dia terlalu pandai menyembunyikan isi hati...aku bahagia,walaupun hidup seperti sahabat saja. mungkin ini balasan dosa-dosaku...berapa banyak hati wanita telah ku mainkan..mungkin ini balasannya...hidup tanpa cinta dan kasih seorang isteri..aku redha..biarlah segalanya ku tempuh..pasti ada hikmahnya nanti...


aiman tersenyum melihat gelagat isterinya...setiap hujung minggu,mereka akan bertandang ke rumah saudara angkat isterinya...dia tidak tahu mengapa...tetapi,isterinya selalu mengajaknya pergi melawat ibu angkatnya...di sana,ada seorang kanak-kanak dalam lingkungan 5 tahun..comel...petah berbicara..kalau diperhatikan secara jelas,ada mirip isterinya..pernah mereka berjalan di taman,membawa kanak-kanak itu...semua menyangka itu anaknya..kata mereka,mata dan hidung anak itu,mirip sekali dengannya...benarkah???
adakalanya dia kaget....siapa anak itu sebenarnya...isterinya hanya diam tidak memberikan sebarang penjelasan...adakah itu anak nur dengan kekasih lamanya? adakah kerana itu isterinya tidak  mahu melayan dirinya sebagaimana selayaknya....
dia mengeluh sendirian.terlalu banyak rahsia hidup yang belum disingkap..

hari itu,fizlin pulang awal..dia nekad memulakan hidup baru....dia berasa bersalah terhadap aiman...dia menceritakan segalanya pada ibu angkatnya...siapa sebenarnya aiman padanya..aiman perlu tahu siapa sebenarnya dirinya..siapa sebenarnya AKIF dalam hidup mereka...
namun dia takut...percayakah aiman padanya.....

aiman terpinga mendengar kata-kata isterinya..benarkah??nur fizlin natasya.....natasya....dia mengimbau kenangan lalu..sewakt masih bergelar penuntut...natasya..gadis yang serba-serbi tak kena pada pandangannya...namun egonya tercalar dek gadis itu...memeng salahnya..natasya hanya memperkatakan perkara yang benar..namun egonya mengatasi segalanya...kejamnya dirinya memusnahkan hidup gadis itu..


nur fizlin termangu sendirian..lain yang diharapkan,lain pula yang terjadi....sejak semalam aiman tidak pulang ke rumah..puas dia cuba menghubungi aiman ...namun usahanya gagal....dia berasa begitu tertekan...menyesal berterus-terang...lebih menyakitkan hati melihat kad ucapan birthday daripada syafa....nama yang begitu menyakitkan hati..
rupanya aiman dan syafa masih berhubung....dia benci....dia terperangkap dalam perasannya sendiri.dia nekad..cukup sampai di sini..dia mahu menyelesaikan segalanya..biarlah ikatan itu berakhir di situ....dia tidak mahu hidup dalam keadaan tertekan lagi.....


seminggu berlalu...aiman pulang dalam keadaan tenang....dirinya dipenuhi penyesalan.....namun dia gembira kerana gadis itu adalah isterinya...dia mahu menebus segalanya...namun dia terkedu saat membaca nota yang ditinggalkan isterinya.....natasya telah pergi lagi...dia menyesal pergi dari rumah tanpa sepatah kata..mungkin isterinya kecewa dengan reaksinya.....
tiba-tiba dia terdengar bunyi dari tingkat atas rumahnya...dia bergegas untuk melihat siapa gerangannya yang berada di bilik isterinya..dia berharap isterinya masih di situ...
alhamdulillah...dia menarik nafas lega..ternyata natasya masih ada...

"maaf kalau terkejut....saya datang nak ambik barang-baranag ni..saya dah ambil keputusan bertukar ke cawangan lain...rurumah ni,awak ambillah...saya tak nak apa-apa...........tapi saya mintak awak lepaskan saya",ujar natasya tersekat-sekat.
terkejut mendengar perkataan itu,aiman merenung tajam ke mata isterinya.api kemarahannya mula kelihatan.
"semudah tu kau ingat aku nak lepaskan kau? jangan harap!".
natasya kaget..dia tidak pernah melihat aiman berang seperti itu...dia teringat aiman yang dikenalinya dulu...
natasya berasa tidak selesa dengan pandangan aiman..dia takut perkara yang sama terjadi lagi....jantungnya bagaikan mahu meletup..

dia cuba melangkah namun ternyata sudah terlambat.....aiman sudah menggila.....air matanya mengalir..


aiman mengeluh panjang...satu demi satu perbuatannya melukai hati isterinya..dia tersilap langkah..dia hanya tidak mahu berpisah dengan natasya..tapi dia tersalah langkah....masih kah ada harapan untuknya??????????

No comments:

Post a Comment